18 en 19 juli; Monument Valley & Zion

21 juli 2016 - Bluff, Utah, Verenigde Staten

Maandag 18 juli 2016 van de Grand Canyon naar Monument Valley

Vanmorgen om 7.00 uur opgstaan en om 07.45 vertrokken uit de Grand Canyon. We hadden een kamer met twee 2-persoonsbedden in een soort bungalowpark. Dit is heel normaal in Amerika. Alleen..........deze bedden waren vrij smal en kort en ook nog eens met een diepe kuil in het midden. Kortom, het was heel gezellig, maar we waren blij dat we door konden reizen.

Vandaag een hele lange trip van 475 km op het programma. Dit lijkt veel, maar is eigelijk heel relaxed. Op alle Highways kun je een constant tempo van 65 miles rijden (ca 110 km per uur). Er staat nergens file en er zijn geen stoplichten. Leuke playlists met muziek in de auto, wat wil je nog meer.

We rijden naar het oosten van Arizona naar Utah en hebben dan al te maken met 1 uur tijdverschil. Eerst verlaten we het Grand Canyon National Park (prachtige route, hadden we nu wel,of niet een t-shirt moeten kopen met Grand Canyon erop?, nee, zegt Ewout dat gaan we niet doen). In de staat Utah besluiten we te gaan ontbijten in een Trading Post. Daar zijn er heel veel van in Utah, oorspronkelijk opgezet door blanke kolonisten (Mormonen) waar ruilhandel werd gedreven met de Indinanen. Wij kregen een reusachtig ontbijt met gebakken aardappelen, scrambled eggs, fruit, koffie etc. geserveerd door Indiaanse vrouwen. Als je in Amerika koffie bestelt of frisdrank betaal je hier 1x voor en vervolgens wordt je glas of kopje net zo vaak bijgevuld als je wilt. Kortom buikie dik keken wij nog even rond in deze Trading Post waar je veel souvenirs gemaakt door Indianen kon kopen. Heel mooi allemaal, maar erg toeristisch.

Wij vervolgden onze route langs de eindeloze Highways door een steppe achtige woestij naar Monument Valley. De bedoeling was om hier een paardrijtocht te doen, maar dit was so expensive en daarbij was het heel erg heet, dat we hier maar vanaf hebben gezien. Monument Valley is het decor geweest van vele John Wayne films en ook Forrest Gump stopte hier met zijn run. Indrukwekkend mooi.

We gaan verder door de woestijn naar het kolonisten/western plaatsje Bluff, waar we hebben overnacht in een prachtig resort. We hadden een hele mooie kamer weer met twee 2 persoonsbedden en een eigen terrasje met uitzicht op de woestijn. Het stadje zelf stelde niet zo veel voor, maar het had wel een klein historisch centrum waar alle (gerestaureerde) 1-kamer blokhutten nog stonden van de allereerste Mormoonse nederzetting uit 1880. 's avonds de eerste Amerikaanse steak gegeten (how many ounces ?).

Dinsdag 19 juli

De volgende ochtend zijn we direct uitgecheckt en hebben de sygicapp ( dure app die we niet goed begrijpen) ingesteld richting Cliffrose Lodge in Zion. Na enige tijd begonnen de maagjes te rammelen en hebben we opgestoken bij een handelspost ergens op de route bij een rivier. Hier hebben we lekker ontbeten en foto's gemaakt van een soort colibri maar dan zo dik als een varkentje. Na ontbijt verder gereden. Na een paar uur rijden werden we getroffen door een enorme stuwdam waarvan ik de naam nu kwijt ben. Oh ja, de Glen Canyon Dam. Heel mooi maar nog mooier was Lake Powell. waauw prachtig blauw water met een mooi strandje. Al manouvrerend zijn we naar beneden gereden. Onze nationale pas gaf vrij entree om tussen de megacampers en speedboten van de Amerikanen te snacken en te zwemmen. Heerlijk cool! Na een uurtje verder gereden om tot de ontdekking te komen dat we horseshoe bend te hebben gemist. Wat een drama en wat stom. Affijn we konden niet meer terug en hebben de weg vervolgd. Einde middag ingecheckt in de Lodge. Prachtig resort met " deers" op het terrein. Heerlijk gezwommen in de rivier  en gezellig gekeuveld in de hottubs. Heeeerlijk.

1. Holtrigter:
    23 juli 2016
    Leuk
  2. Anne:
    24 juli 2016
    Was de steak ook lekker?. De grootste die ik ooit gegeten heb was 20 ounces. Die kostte heel veel moeite..
    Overal T-shirt kopen. Nu is je kans. Misschien nooit meer....
    Maar het probleem van ruimte in de koffer ....
    Foto van de hertjes is wel heel leuk.