Dinsdag 26 en woensdag 27 juli

27 juli 2016 - Monterey, California, Verenigde Staten

By: Marijke

Vanmorgen om 10 uur vertrokken uit ons appartementje op weg naar Yosemite National Park. Eerst het bijzondere Monolake bezoeken, waar door verdamping een bizar maanlandschap van zoutkristallen is ontstaan.

Vervolgens naar 3000 meter hoogte rijden via een bergpas en dan kom je in Yosemite. Een landschap met groene alpeweitjes, veel meren (lekker picknicken en zwemmen), hele hoge dennenbomen en de grootste graniet rotsen ter wereld (bijna 4000 meter, hoeveel feet is dat?). Indrukwekkend mooi. We rijden het dal in naar Yosemite Valley waar de enorme rotspartijen nog veel hoger lijken.

Aan het eind van de dag rijden we het park weer uit en overnachten in een Holiday Inn hotel in een stadje zo'n 200 km uit de kust.

Woensdag:

Na het ontbijt rijdt Ewout de auto voor en zetten wij onze koffers er in (zeer geroutineerd ondertussen) en gaan we naar Monteray bay aan de Pacific coast. Het is even wennen want het is hier slechts 20 graden. Dikken nevelwolken rollen uit de zee het land binnen. We gaan met een boot de zee op om walvissen te spotten en dat is meer dan gelukt. Blauwe walvissen, bultruggen, zeehonden, zeeotters. Het was fantastisch.

Om half vijf naar ons motel en daarna nog een hapje eten. Dit begint nu ook wel routine te worden. Als je een restaurant binnengaat moet je eerst wachten bij de deur tot de waitress naar je toekomt en je een tafel aanwijst. Dan krijg je direct de menukaart  en een enorm glas water met een rietje, wat continu wordt bijgevuld.

Als je gaat bestellen, moet de heel veel beslissen. Wil je soep (welke soep), wil je salade (welke dressing) bij je gerecht. Welke soort rijst ?, wat voor soort brood etc. en dan worden alle soorten opgenoemd waar je een keuze uit kan maken. Pffff. Dan krijg je een enorm bord met eten, wat bijna niemand op kan van ons. Je kunt dan ook nog om een box vragen om de restjes mee te nemen.

Koffie drinken doen we in ons motel. In alle motels hebben we ook nog een grote koelkast met vriesvak op de kamer, een magenetron, een koffiezetapparaat met koffie, strijkplank, strijkijzer en er staan wasmachines en drogers in een aparte ruimte. Kortom wat heb je nog meer nodig ?

Morgen vertrekken we naar onze laatste stop: San Francisco.